Arvet från Motobécane
Dyk in i den fängslande berättelsen om Motobécane Bicycles, en resa som sträcker sig över årtionden av innovation, hantverk och en djup kärlek till cykling. Medan vi trampar genom historien, upptäck hur Motobécane har blivit synonymt med kvalitet, stil och ett orubbligt engagemang för cykelglädje.
Tramptag av framsteg (1923-1945):
Motobécanes cykelarv spårar sina rötter tillbaka till 1923 när den franska ingenjörsduon Charles Benoît och Abel Bardin grundade Motobécane i Pantin, en förort till Paris. Under mellankrigstiden fick Motobécane-cyklar erkännande för sin precision och hållbarhet. Även under andra världskrigets utmanande år bestod Motobécanes hängivenhet för hantverk, vilket lade grunden för ett arv som skulle bestå.
Efterkrigscykelrenässansen (1946-1960):
Med efterkrigstiden som inledde förnyad optimism, klev Motobécane-cyklar fram som symboler för frihet och rörlighet. Företagets engagemang för kvalitetsdesign och prestanda gjorde sina cyklar populära bland cykelentusiaster. Snygg design och pålitlig ingenjörskonst blev kännetecken för Motobécane, vilket satte scenen för märkets framträdande plats i cykelvärlden.
Innovation i rörelse (1960-1970-talet):
Motobécane var avgörande för att forma cykellandskapet under 1960- och 1970-talen. Varumärket omfamnade innovation och introducerade framsteg inom rammaterial och design. Motobécane-cyklar blev kända för sin mångsidighet, för att passa fritidscyklister och tävlingscyklister. De ikoniska Mirage- och Grand Jubilé-modellerna fångade hjärtan hos cyklister över hela världen.
Denna snabbt växande innovation ledde till skapandet av en mästerskapsvinnande cykel, som den legendariske cyklisten Luis Ocaña körde till seger i 1973 års Tour de France.
Omprofilering till MBK (1980-talet-idag):
1984 genomgick Motobécane ett namnbyte och blev MBK som en del av dess modernisering. Namnet 'MBK' är en förkortning som kommer från det ursprungliga namnet. MBK har, precis som Motobécane, ett starkt engagemang för innovation och hantverk. Idag är MBK känt för sin moderna syn på cykling och är en föregångare på den urbana cykelscenen med både vanliga aluminiumcyklar men också innovativa framtidens elcyklar. Läs mer om MBK här.
Relanseringen av Motobécane:
Den långsiktiga licensinnehavaren för MBK och Motobécane, HF Christiansen i Danmark, har återupplivat och återlanserat det legendariska Motobécane-märket, hyllat dess enorma historia och fört vidare sitt arv med modeller som Concept Team Champion - en cykel inspirerad av 1973 Tour de France vinnande cykel.
1923-73 Team Champion: A model to celebrate two anniversaries.
För att fira arvet från Motobécane och historien om det sportiga DNA från varumärket Motobécane, presenterar vi jubileumsmodellen Team Champion 1923-73. Modellen är en gravelcykel i vintagestil byggd av högkvalitativa komponenter. Cyklarna kommer att handbyggas i HF Christiansens lokaler i Danmark. HF Christiansen är den långsiktiga licensinnehavaren av MBK och Motobécane i Europa och på andra håll. HF Christiansens inställning till Motobécane har alltid varit en av "Héritage français, style danois" - vi håller arvet från Motobécane högt samtidigt som vi lägger till moderna element från den danska cykelkulturen, som är vårt företags arv sedan 1903.
1923-73 Team Champion som överbryggar det förflutna, nuet och framtiden:
1923-73 Team Champion kommer i 3 färger - bland annat den klassiska orangea Luis Ocaña-färgen från 1973 och den ikoniska glänsande ljusblå. Och, naturligtvis, presenterar vi en no-nonsense svart version.
Se cyklarna i detalj
1923-73 Team Champion har de klassiska dekalerna från Motobécane landsvägscyklar från det förflutna men har nu ombildats som en gravelcykel - dagens sportiga cykeltyp. Gravelcykeln talar inte bara till det sportiga segmentet utan även till den dagliga pendlaren, vilket är centralt för den danska cykelkulturen – HF Christiansens specialitet.
Frontemblemet följer den historiska designen, och gravelcykeln är naturligtvis byggd med Reynolds CrMo stålrör. Högkvalitativa stålrör har alltid varit en del av Motobécanes DNA.
Cykeln är utrustad med en framgaffel i pianosvart kolfiber, och du har möjlighet att konfigurera cykeln med antingen Shimano GRX400 2x10vxl eller den helt nya Shimano GRX600/800 1x12vxl. Allt vad som gynnar komfort och prestanda.
Geometry
50cm | 53cm | 55cm | 58cm | |
Reach (mm) | 373 | 371 | 386 | 389 |
Stack (mm) | 549 | 570 | 586 | 609 |
Top tube length (mm) | 530 | 540 | 560 | 575 |
Seat tube length (mm) | 500 | 530 | 550 | 580 |
Chain stay length (mm) | 435 | 435 | 435 | 435 |
Wheelbase (mm) | 1029,5 | 1030,8 | 1032,4 | 1046,6 |
BB drop (mm) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Head tube length (mm) | 115 | 135 | 150 | 170 |
Seat tube angle | 74 | 73,5 | 73 | 73 |
Head tube angle | 69,5 | 70 | 71,5 | 71,5 |